24 Haziran 2012 Pazar

Yeni Araştırma: Fatih Projesinin Öğretmen Algıları

İlk olarak nerede yayınlandığını bulamasak da, Fatih Projesinin Öğretmen Algıları başlıklı çalışmayı paylaşmak istedik. Haber Abbas Güçlü'nün sitesinde ve bazı başka sitelerde bulunsa da, altında Eğitim-Sen eski başkanı Alaaddin Dinçer'in imzası var.

Özet olarak, daha önce de türlü yönlerine değinilen eleştiriler devam ettiriliyor. İşin kötüsü, bunların çoğu yapılacak düzenlemelerle iyileştirilebilecek gibi de değil. Öğrencilere tablet dağıtıp dersleri bunlar aracılığıyla işlemenin eğitime ne getirdiğinin MEB tarafından hala tam olarak anlaşılamadığını görüyoruz.

Yazının sonunda göreceksiniz, öğretmenlerin %60'ı kaynakların eğitimin başka alanlarında kullanılmasından yanalar.

Buyrun efendim:

Fatih Projesi'nin Öğretmen Algıları


Uygulamanın yapıldığı okullarda ortaya çıkan olumlu ve olumsuz sonuçları kapsayan bir çalışma yapılmıştır. Çalışma, pilot uygulamanın yapıldığı okullarda görev yapan öğretmenlerin gözlem ve değerlendirmeleri üzerinden hazırlanmıştır. Çalışma,3 Okulda 40 öğretmenin özetleyerek belirttikleri görüş, eleştiri ve değerlendirmelerinden oluşturulmuştur.
Türkiye’nin gündemini aylarca meşgul eden ve ilk dört yıllık toplam maliyeti 11 milyar olarak açıklanan proje kapsamında meslek liseleri dışındaki liselerin 9.sınıflarının tamamında 2012-13 3ğtim öğretim yılında uygulamaya geçilmesi hedeflenmektedir. Sonraki yıllarda ise,5.6.7.8.9.10.11 ve 12 sınıfların tamamında kullanılmaya başlanacak olan tablet bilgisayar ve akıllı tahtanın pilot uygulama sonuçlarına ilişkin değerlendirmeler daha çok teknik anlamda olumsuz değerlendirmelerin ağır bastığı bulguları içermektedir.
Ön değerlendirme niteliği taşıyan bu bulguların daha derin ve geniş kapsamlı değerlendirme çalışması öğrencileri de içine alacak bir şekilde yapılmalıdır.50 okulda yaklaşık 35 bin öğrenci okumakta,2500’e yakın öğretmen görev yapmaktadır. Pilot uygulama kapsamında yer alan liselerin büyük bir bölümü standartları diğer liselere göre yüksek pek çok avantajları olan liselerden oluşmaktadır. Asıl reel analizleri projenin bütün liselerde uygulanmaya başlanmasının ardından yapmak bizleri daha sağlıklı sonuçlara götürecektir.
Teknolojinin eğitim, öğrenme ve öğretme sürecinde etkin kullanımının önemi yapılan bilimsel çalışmalarda ortaya konmuştur. Ancak var olan sorunlara ilaveten başkaca sorunların ve eşitsizliklerin ortaya çıkma olasılığının olabileceğini bilmek gerekmektedir. Bu nedenle, teknoloji ile getirilen yeniliklerin okulların temel alt yapı sorunlarının çözümü ile birlikte ele alınması ve bunun ardından uygulamaya geçilmesi gerekmektedir.
Öğretmenlerin Olumluluk ve Olumsuzluk İçeren Görüş, Öneri ve Değerlendirmeleri.
-Akıllı tahtanın geniş ekranlı ve hareketli olması bir olumluluk olarak değerlendirilmektedir. Akıllı tahta ve tablet uyumu tam sağlanırsa, iyi bir bilgi bankası oluşturulup öğretmenin internet üzerinden öğrencilere erişimi gerçekleşirse daha olumlu sonuçlar ortaya çıkabilir
-Tablet bilgisayarlara farklı aparatlar takılarak, sınıf içi radyasyon kontrol altına alınırsa ve de tabletlerdeki kitap içerikleri piyasa bulunan kitapların içeriklerine uygun hale getirilirse, görsellik, video ve animasyon gibi etkinlikler eklenirse bu proje gelişir ve yararlı olur.Bilgiye erişimin hızlı olması olumludur. Bu durum okullar arasındaki fırsat eşitsizliklerini azaltacaktır. Akıllı tahtada zamanı daha iyi kullanabiliyor, kısa zamanda daha çok örnekler çözebiliyoruz.
-Şekillerin akıllı tahtada çiziminin kolay ve kısa olması olumludur. Ancak tahtaya yoğunlaşma olduğunda öğrenciler unutulabiliyor. Öğrencilerde dinleme yerine tabletlerle uğraşınca başarılarında düşmeler oldu. Dikkatlerini derse vermede zorlandılar. İçerik erişiminin yetersizliği, bellekte mevcut müfredatlara ait bir bilgi bankasının bulunmaması var olanının yetersiz olması. İnternet ağının sürekli kesilmesi akıllı tahtayı işlevsiz kılmaktadır. Süreç içerisinde meydana gelebilecek teknik arızaları gidermek için okullarda mutlaka bir teknik eleman bulundurulmalıdır.
-Sınıf içinde yayacağı radyasyona karşı gerekli önlemler alınmazsa bunun çocukların sağlıkları üzerinde oluşturacağı zararlı etkileri sonradan tedavi etmek olanaklı olmayabilir. Akıllı tahtanın sınıf içinde sürekli açık durması öğrencilerin derslere yönelik motivasyonunu olumsuz yönde etkilemektedir.
-Uzun boylu öğretmen ve öğrenciler tahtaların montajının sorunlu olmasından kaynaklı olarak kamburlaşarak yazı yazmak zorunda kalmaktadırlar. Eğer z içeriklere; EBA market, görseller, bilgi teknolojili film, video simülasyon ve animasyon yönünden geliştirilirse daha başarılı sonuçlar elde edilebilir. Akıllı tahtalara sadece FATİH ağı üzerinden erişim olanaklı olabilmektedir. Bunun ortadan kaldırılması ve öğretmenlerin ev dâhil her yerden erişim sağlamalarının yolu açılmalıdır.
-Tablet ekranlarının çok küçük olması okumayı ve pratik kullanmayı engellemektedir. Tahta ile tablet uyumlu hale getirilmelidir. Tabletlere yüklenmiş bilgilerin piyasada farklı seçeneklerinin bulunuyor olması nedeniyle çocuklar tabletleri kullanmakta isteksiz davranmalarına neden olmaktadır. FATİH Projesi ile ilgili aparatlar tam olarak kullanılamamaktadır. Çünkü cihazların birbirleriyle uyumlu çalışmasını sağlayacak bağlantı alt yapıları sorunlu. Tabletlerde yazılı bilgilerin altı çizilmesi gereken yerlerinin altı çizilememekte ve boyanamamaktadır.
-Akıllı tahtada yapılan etkinlikler öğrencilerin tabletlerine atılamamaktadır. Ders konuları tahtaya kaydedilmelidir. Tahta öğrenciler tarafından boş zamanlarda gereksiz yere kullanılmaktadır. Tablet bilgisayarlar kısa sürede kapanma arızası vermektedir. Bunun önüne geçilecek teknik önlem ler alınmalıdır. Bazı branşlar derslere ulaşmada zorluklar yaşamaktadır. Örneğin Almanca dersi ile ilgili hiçbir materyal yok. Öğretmenler, kendi tanımladıkları dersleri tahtaya yansımada sorun yaşadıklarını söylemektedirler.
-Dağıtılan tabletlerin bir bölümünde USB girişi olmadığını tespit ettik. Geri iade etmek istedik almadılar. Şu an bu tabletler kullanılmamaktadır. Öğretmen tabletlerinde USB girişi olmalı. Öğretmenler hazırladıkları bilgileri tahtaya ve öğrenci tabletlerine yansıtabilmelidirler. Öğrenciler tablet üzerinde başka bir dersi araştırırken bulundukları derse odaklanamamaktadırlar. Tabletler öğrencilerin kitap okuma alışkanlıklarını zayıflatmakta, yazı yazma becerirlini köreltmektedir.
- Akıllı tahta ve bilgisayarla birlikte sınıflarda bulunan yansıtım kurulumları devre dışı kalacaktır. Kullanım dışı kalacak kurulumları kurulum bulunmayan ilkokullara göndermek yararlı olabilir. Zararlı olduğu belirlenen sitelerin dışındaki sitelere erişim olanaklı olmalıdır. Bilgi çeşitliliği açısından zararlı olmayan sitelerin kullanımına izin verilmelidir.
- Bazı derslerin sunumu zamanı kullanmak ve örnek çizimleri gerçekleştirmek bakımından olumlu olabilmektedir. Örneğin geometri dersinin sunumlar sonrası yapılan ölçme ve değerlendirme sonuçlarının daha başarılı olduğu görülmüştür. Göz kontağı ve hayal gücü eğitimde çok önemli bir unsurdur.
- Tabletler göz kontağı kurulmasını yok etmekte, öğrencilerin hayal gücünü köreltmektedir. Bu durum çocuğun ileriki yaşamında sosyalleşmesini ve etkili iletişim kurmasını olumsuz yönde etkileyebilir. Estetik duygusunun yok olmasına neden olacaktır. Örneğin müzik dersi ile ilgili hiçbir konu, video v.s kullanamıyorum. Bu dersler çocuklarda estetik duygusunu geliştirecek derslerdir. Önemsizleştirilmiş gibi bir algı oluşmaktadır.
Sonuç yerine, uygulamanın yapıldığı sınıfların derslerine giren öğretmenlerin %60’ı öncelikler sıralamasında kaynakların eğitim sisteminin başka alanlarında kullanılması gerektiğini ifade etmektedirler. Bunun yanı sıra öğretmenlerin %30’u teknolojinin okullarda öğrencilerin hizmetine sunulmuş olmasını olumlamakta, %10’u ise herhangi bir görüş açıklamamaktadır. Öğrenciler üzerinden de kapsamlı bir araştırmanın yapılması gerektiğini ifade etmek istiyorum. Ortaya çıkan bulgular ve eleştiriler daha çok teknik gibi görünse de ciddiyetle ele alınıp değerlendirilmelidir. Bu yapıldığı takdirde projenin yararlı olacağını düşünüyorum.
Uygulamanın önümüzdeki eğitim-öğretim yılında başlayacağı okullarda yaz döneminde gerekli hazırlıklar tamamlanmalıdır. Geçiş sürecinin 4 yıla yayılmasından dolayı okullar arasında doğacak farklılıkların, çocuklar arasında oluşacak yeni eşitsizliklerin giderilmesi için(Önce kullanmaya başlayanlar ile sonra kullanacaklar)yeterli önlemler alınmalıdır. Yeni adaletsizliklerin ve haksızlıkların oluşmasının önüne geçilmelidir. Ölçme değerlendirme yöntemlerinin nesnellik ölçütleri teknolojik ortamlara göre yeniden ele alınarak düzenlenmelidir.
                                   18/     Haziran /2012 ALAADDİN DİNÇER/EĞİTİMCİ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder